Modification de Dominic Barter/Tweets et textes

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;Extraits de publications sur [[Dominic Barter#Sites de référence|les réseaux sociaux utilisés par DB]]. — (voir aussi [[Cercles Restauratifs : FAQ]])
 
;Extraits de publications sur [[Dominic Barter#Sites de référence|les réseaux sociaux utilisés par DB]]. — (voir aussi [[Cercles Restauratifs : FAQ]])
 
:Suivis de tentatives de traduction… ;-)
 
:Suivis de tentatives de traduction… ;-)
 
===2021===
 
 
* 3 sep : ''7 hours listening to pain and frustrated dreams of partnership today. Fear of conflict and lack of conditions for its free expression. This is the atmosphere in which the students arrive next week. How do we expect democracy to be the result?''
 
 
<blockquote>7 heures à écouter la douleur et les rêves frustrés du partenariat aujourd'hui. La peur du conflit et le manque de conditions pour sa libre expression. C'est l'atmosphère dans laquelle les étudiants arrivent la semaine prochaine. Comment pouvons-nous espérer que la démocratie en soit le résultat ?</blockquote><br />
 
 
* 2 sep : ''Starting in a new Italian school today, building the systemic conditions to enable the conversations they have not found the way to yet. Hoping to listen and learn 9x more than I speak and suggest.''
 
 
<blockquote>Je commence aujourd'hui dans une nouvelle école italienne, en créant les conditions systémiques nécessaires pour permettre les conversations qu'ils n'ont pas encore réussi à avoir. J'espère écouter et apprendre 9x plus que je ne parle et suggère.</blockquote><br />
 
 
* 27 aoû : ''As countries begin to test the imposition of vaccine passes conflict emerges and the need for spaces of dialogue gets stronger. We’ve been doing this for years in Brazil, with other polarisations. Now we can support community responses in other countries.''
 
 
<blockquote>Tandis que les pays commencent à tester l'imposition des vaccins, les conflits émergent et le besoin d'espaces de dialogue se fait plus fort. Nous faisons cela depuis des années au Brésil, avec d'autres polarisations. Maintenant, nous pouvons soutenir les réponses communautaires dans d'autres pays.</blockquote><br />
 
 
*26 aoû : ''Facilitators’ Pre-Circles are perhaps the most overlooked aspect of consistently effective restorative practices. Sitting in one today I saw the path laid out shifting and deepening, as layers of sincerity were revealed where before there was the result-focused professional.''
 
 
::Les avant-cercles des facilitateurs sont peut-être l'aspect le plus négligé des pratiques restauratrices efficaces. Assis dans l'un d'eux aujourd'hui, j'ai vu le chemin tracé se déplacer et s'approfondir, des couches de sincérité se révélant là où il n'y avait auparavant que des professionnels axés sur les résultats.
 
 
*13 fév : ''The facilitator’s Pre-Circle is one of the structural aspects of well designed practices I have most frequently seen forgotten. It strengthens the person offering facilitation such that they do less, and do less more thoroughly. Maybe that’s one reason it is so rare.''
 
 
::'''L'avant-cercle du facilitateur''' est l'un des aspects structurels des pratiques bien conçues que j'ai le plus souvent vu oublié. Il renforce la personne qui offre la facilitation, de sorte qu'elle en fait moins, et qu'elle le fait de manière plus approfondie. C'est peut-être l'une des raisons pour lesquelles il est si rare.
 
 
*31 jan : ''If there is a positive correlation between crime, violence and insecurity and the levels of social inequality - as so many studies show - then a functioning justice system will either be a mechanism of repression in service of such inequality or a dialogical source of it changing''
 
 
::S'il existe une '''corrélation''' positive entre la '''criminalité''', la '''violence''' et l'<nowiki/>'''insécurité''' et les niveaux d''''inégalité sociale''' - comme le montrent de nombreuses études - alors un '''système judiciaire''' qui fonctionne sera soit un mécanisme de répression au service de cette inégalité, soit une source dialogique de son évolution
 
 
*2 jan : ''Before being a means of exchange between people in which the co-creation of meaning emerges as the basis for understanding &  action, dialogue is an approach that does not require reciprocity to be present. Thus we can begin a restorative practice long before there’s conversation''
 
 
::Avant d'être un moyen d'échange entre personnes où la co-création de sens émerge comme base de la compréhension & de l'action, le dialogue est une approche qui ne requiert pas la réciprocité pour avoir lieu. Ainsi, nous pouvons commencer une pratique restaurative bien avant qu'il y ait conversation.
 
  
 
===2020===
 
===2020===
 
*17 dec : ''Power fears and resists conflict because conflict disrupts established relations of power. Justice does not fear or resist conflict because conflict attempts, however tragically, to serve justice.''
 
 
::Le pouvoir craint et résiste aux conflits parce que les conflits perturbent les relations de pouvoir établies. La justice ne craint ni ne résiste au conflit parce que le conflit tente, même tragiquement, de servir la justice. (trad. google inchangée : ils font des progrès google !)
 
 
*16 dec : ''There’s a logic to the awfulness we do to each other, and the horrors of behaviour when conflict becomes painful or violent. The punitive paradigm depends on varying degrees of denial that this is so. A restorative response is faithful to this observation and does not abandon it.''
 
 
:''Pain, fear, anger, shame et al diminish not just the capacity to hear another but also the capacity to shift attention towards hearing. Until there is increased support there is unlikely to be change.A restorative system provides this support, not just personally but structurally''
 
 
::Il y a une logique à l'atrocité que nous nous infligeons les un-e-s aux autres, et à nos comportements horribles quand le conflit devient douloureux ou violent. Le paradigme punitif dépend du déni qu'il en est ainsi, à des degrés variés. Une réponse restaurative  est fidèle à ce constat, et ne le laisse pas de côté.
 
::La douleur, la peur, la colère, la honte, etc. ne diminuent pas seulement notre capacité à écouter l'autre mais aussi la capacité à élever notre attention vers l'écoute. Tant qu'il n'y aura pas plus de soutien, c'est peu probable que ça change. Un système restauratif procure ce soutien, non seulement personnellement mais aussi structurellement.
 
 
*8 août : ''Just don’t call [https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/07/fair-wayne-bryant-louisiana-chief-justice-bernette-johnson-dissent?CMP=Share_iOSApp_Other it] justice. Nor presume law is automatically that which is just. Or that this is unfortunate exception. This is the intended functioning of the sanctioned response. Just don’t call it justice.''
 
 
::N'appelez simplement pas [https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/07/fair-wayne-bryant-louisiana-chief-justice-bernette-johnson-dissent?CMP=Share_iOSApp_Other ça] "justice". Ne présumez pas non plus que la loi is automatiquement ce qui est juste. Ou que ceci est une exception malheureuse. C'est le fonctionnement intentionnel de la réponse par la sanction. N'appelez simplement pas ça justice.
 
 
*27 jul : ''Knowing the culture and education in which I and those around me have been raised, I actively contribute towards the probability of violence when I respond to conflict with aversion and negation. Yet this shift is insufficient if limited to individuals adapting their approach.''
 
 
::Connaissant la culture et l'éducation avec lesquelles j'ai été élevé, comme les personnes qui sont autour de moi, je contribue activement à développer la probabilité de la violence quand je réponds au conflit avec aversion et déni. Pourtant ce changement est insuffisant qui se limite aux individus adaptant leur approche.
 
 
*2 jul : ''Since we know damaging or violent conflict in part through pain, sometimes we expect responses to it to be free of pain…or offence, or fear…Dialogical responses do not carry that guarantee. So the more voluntary & supported they are, the more restorative tends to be the outcome''
 
 
:''RJ does not take away what happened. Nor does it make things as they were before. Restoration in this sense does not mean returning to prior dynamics. It means establishing the conditions necessary for damage not to reoccur and in its place for new relational forces to operate.''
 
 
::Comme nous vivons des conflits violents ou préjudiciables en partie à travers la douleur, nous nous attendons parfois à ce que les réponses soient exemptes de douleur... ou d'offense, ou de peur... Les réponses dialogiques ne comportent pas cette garantie. Ainsi, plus elles sont volontaires et soutenues, plus le résultat tend à être réparateur.
 
::La JR [Justice Restauratrice] n'enlève rien à ce qui s'est passé. Elle ne rend pas non plus les choses comme elles étaient avant. Dans ce sens, la restauration ne signifie pas un retour à la dynamique antérieure. Elle signifie établir les conditions nécessaires pour que les dommages ne se reproduisent pas et qu'à leur place de nouvelles forces relationnelles puissent opérer.
 
 
*16 fév : ''How can non-linear and non-deterministic processes, like Restorative Circles, so consistently lead to impacts that transform both the subjective and material consequences of painful or violent conflict?''
 
 
:''Without consideration of the systemic conditions for dialogue we have only belief as a response. Some ‘believe in’ the process. Some ‘don’t believe in’ it. Neither option provides a grounded enough basis for practical work.''
 
 
::Comment des processus non linéaires et non déterministes, comme les Cercles Restauratifs, peuvent-ils conduire de manière aussi constante à des impacts qui transforment les conséquences à la fois subjectives et matérielles d'un conflit douloureux ou violent ?
 
::Sans tenir compte des conditions systémiques du dialogue, nous n'avons que la croyance comme réponse. Certains "croient" au processus. D'autres n'y croient pas. Aucune des deux options ne fournit une base suffisamment solide pour un travail pratique.
 
 
*12 fév : ''“Relationship is a machine for creating conflict”, she said, smiling. ''
 
 
:''As disturbing as such change is, it’s a very different experience once the conditions for its arising are a consensual and uncontroversal aspect of our collective lives.''
 
 
::"La relation est une machine à créer des conflits", a-t-elle déclaré en souriant.
 
::Aussi troublant que soit un tel changement, c'est une expérience très différente une fois que les conditions de son apparition sont un aspect consensuel et non controversé de notre vie collective.
 
  
 
*3 fév : ''“I don’t know who I am in the conflict but I feel I have something to say” - 13 year old facilitator, balancing the twin sensations of cognitive disorientation and affective clarity that many hosts of RC fight rooms relate. Certainty diminishes and presence is heightened.''
 
*3 fév : ''“I don’t know who I am in the conflict but I feel I have something to say” - 13 year old facilitator, balancing the twin sensations of cognitive disorientation and affective clarity that many hosts of RC fight rooms relate. Certainty diminishes and presence is heightened.''
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*12 septembre : ''"To change one has to stop.''  ''Whatever challenges restorative work presents shrink into insignificance compared to the sister task of letting the punitive lens go. This logic is not merely personal habit but a social pact on the most fundamental levels of community life. Appropriately, there are potentially painful consequences for withdrawing consent.''  ''The same holds for dialogical system work in other areas. As hard as making a school may be, contradicting your inner convictions on how people must learn is harder. New financial agreements can stretch us hugely, but going without reward and exchange is deep disorientation.''  ''One of the ways these established cosmologies sustain themselves is through discrediting alternatives as impractical or unrealistic. Dialogical approaches to political or social systems are dismissed through arguments that justice, or the economy, learning or well being can’t be resolved ‘by dialogue alone’.''  ''However, no one said they could. Dialogue is a means, not an end. The end of each dialogical system we design is action, action that meets the needs the system was designed in response to, and whose name it carries.''  ''Separating this dialogical intelligence from our social systems defuses their democratic potential. As our political processes themselves come under unprecedented inner pressure it’s urgent that these foundational elements of dialogical intelligence be integrated with the new or still fit for purpose mechanisms we intend to adopt.''  ''To change one has to stop to listen."''
 
*12 septembre : ''"To change one has to stop.''  ''Whatever challenges restorative work presents shrink into insignificance compared to the sister task of letting the punitive lens go. This logic is not merely personal habit but a social pact on the most fundamental levels of community life. Appropriately, there are potentially painful consequences for withdrawing consent.''  ''The same holds for dialogical system work in other areas. As hard as making a school may be, contradicting your inner convictions on how people must learn is harder. New financial agreements can stretch us hugely, but going without reward and exchange is deep disorientation.''  ''One of the ways these established cosmologies sustain themselves is through discrediting alternatives as impractical or unrealistic. Dialogical approaches to political or social systems are dismissed through arguments that justice, or the economy, learning or well being can’t be resolved ‘by dialogue alone’.''  ''However, no one said they could. Dialogue is a means, not an end. The end of each dialogical system we design is action, action that meets the needs the system was designed in response to, and whose name it carries.''  ''Separating this dialogical intelligence from our social systems defuses their democratic potential. As our political processes themselves come under unprecedented inner pressure it’s urgent that these foundational elements of dialogical intelligence be integrated with the new or still fit for purpose mechanisms we intend to adopt.''  ''To change one has to stop to listen."''
  
::« Pour changer, il faut s'arrêter.  Tous les défis que présente le travail restaurateur se réduisent à peu de chose par rapport à la tâche sœur qui consiste à laisser tomber la perspective punitive. Cette logique n'est pas une simple habitude personnelle, mais un pacte social sur les niveaux les plus fondamentaux de la vie communautaire. Le retrait du consentement peut avoir des conséquences potentiellement douloureuses.  Il en va de même pour le travail du système dialogique dans d'autres domaines. Aussi difficile que soit la création d'une école, il est plus difficile de contredire vos convictions intérieures sur la façon dont les gens doivent apprendre. Les nouveaux accords financiers peuvent nous mettre à rude épreuve, mais se passer de récompense et d'échange est une profonde désorientation.  L'une des façons dont ces cosmologies établies se maintiennent est de discréditer les alternatives en les qualifiant de peu pratiques ou d'irréalistes. Les approches dialogiques des systèmes politiques ou sociaux sont rejetées en arguant que la justice, l'économie, l'apprentissage ou le bien-être ne peuvent être résolus "par le seul dialogue".  Or, personne n'a dit qu'elles le pouvaient. Le dialogue est un moyen, pas une fin. La fin de chaque système dialogique que nous concevons est l'action, une action qui répond aux besoins pour lesquels le système a été conçu et dont il porte le nom.  Séparer cette intelligence dialogique de nos systèmes sociaux désamorce leur potentiel démocratique. Comme nos processus politiques eux-mêmes sont soumis à une pression interne sans précédent, il est urgent que ces éléments fondamentaux de l'intelligence dialogique soient intégrés aux mécanismes nouveaux ou encore adaptés, que nous avons l'intention d'adopter.  Pour changer, il faut s'arrêter pour écouter. »
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::« Pour changer, il faut s'arrêter.  Tous les défis que présente le travail restaurateur se réduisent à peu de chose par rapport à la tâche sœur qui consiste à laisser tomber la perspective punitive. Cette logique n'est pas une simple habitude personnelle, mais un pacte social sur les niveaux les plus fondamentaux de la vie communautaire. Le retrait du consentement peut avoir des conséquences potentiellement douloureuses.  Il en va de même pour le travail du système dialogique dans d'autres domaines. Aussi difficile que soit la création d'une école, il est plus difficile de contredire vos convictions intérieures sur la façon dont les gens doivent apprendre. Les nouveaux accords financiers peuvent nous mettre à rude épreuve, mais se passer de récompense et d'échange est une profonde désorientation.  L'une des façons dont ces cosmologies établies se maintiennent est de discréditer les alternatives en les qualifiant de peu pratiques ou d'irréalistes. Les approches dialogiques des systèmes politiques ou sociaux sont rejetées en arguant que la justice, l'économie, l'apprentissage ou le bien-être ne peuvent être résolus "par le seul dialogue".  Or, personne n'a dit qu'elles le pouvaient. Le dialogue est un moyen, pas une fin. La fin de chaque système dialogique que nous concevons est l'action, une action qui répond aux besoins pour lesquels le système a été conçu et dont il porte le nom.  Séparer cette intelligence dialogique de nos systèmes sociaux désamorce leur potentiel démocratique. Comme nos processus politiques eux-mêmes sont soumis à une pression interne sans précédent, il est urgent que ces éléments fondamentaux de l'intelligence dialogique soient intégrés aux mécanismes nouveaux ou encore adaptés que nous avons l'intention d'adopter.  Pour changer, il faut s'arrêter pour écouter. »
  
 
*9 juillet : ''" When any practice - including a restorative practice - is removed from its context of origin one of the elements lost is that of the community or organisational agreements within which that practice took form and from which it receives validation: what I have termed the restorative system.'' ''Since conflict accompanies human relations all ongoing partnerships include a justice system. The question is not if we have one or not, but which one we choose. And being unconscious of its presence means we ‪have, perhaps against our wishes, acquire‬d the dominant one in the cultural context we’re relating in.''  ''For societies dominated by European colonial influence the default justice system is oriented by a punitive ethos which seeks separation between those involved in the conflict, and the imposition of pain for the party deemed to have wronged.''  ''Removing a relational, dialogical practice from its context of origin and bringing it into a punitive system both distorts that practice and aligns its results with the guiding ethos of the system. It may now promote a participatory retribution, but it’s not Restorative Justice.''  ''Thus RJ is never limited to nor defined by the use of a certain practice, but necessarily involves the development of community or organisational agreements - which include and surpass a relational practice - that provide the conditions for dialogue and restorative action.''
 
*9 juillet : ''" When any practice - including a restorative practice - is removed from its context of origin one of the elements lost is that of the community or organisational agreements within which that practice took form and from which it receives validation: what I have termed the restorative system.'' ''Since conflict accompanies human relations all ongoing partnerships include a justice system. The question is not if we have one or not, but which one we choose. And being unconscious of its presence means we ‪have, perhaps against our wishes, acquire‬d the dominant one in the cultural context we’re relating in.''  ''For societies dominated by European colonial influence the default justice system is oriented by a punitive ethos which seeks separation between those involved in the conflict, and the imposition of pain for the party deemed to have wronged.''  ''Removing a relational, dialogical practice from its context of origin and bringing it into a punitive system both distorts that practice and aligns its results with the guiding ethos of the system. It may now promote a participatory retribution, but it’s not Restorative Justice.''  ''Thus RJ is never limited to nor defined by the use of a certain practice, but necessarily involves the development of community or organisational agreements - which include and surpass a relational practice - that provide the conditions for dialogue and restorative action.''

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